bukansiput

Friday, February 10, 2012

seorang tua membaca akhbar dalam kereta...senyap sahaja

cuti panjang. 4 hari kesemuanya.

ini cerita sebenar, bukan rekaan, berlaku depan mata sendirik nih. gini, hari cuti last week aku isi masa lapang setiap pagi gi joging. pagi2 lepas ayam berkokok je (alarm enset, kokokan dia siap ada lirik u ols...nak dengar ayam betul yg berkokok, jangan haraplah zaman skrang ni sbb ayam yg boleh berkokok dah pupus...hatta kat kampung aku skalipun, jarang skali aku dengar ayam berkokok-tidak pasti pula aku tak dengar disebabkan memang ayam yg berkokok dah pupus aku aku yang tido mati langsung x dengar ayam tu berkokok demi bangunkan orang kampung dari lena yang panjang) melalut lagi...oh tidak, kembali!

Pagi yang sejuk2 tu aku kuar rumah, aku pastikan aku kuar rumah sebelum jam 7 pagi. baru ada feel nak joging, hari belum panas, matahari pun masih malu2 nak munculkan diri. pada hari tu, aku hanya buat 2 round je. tu pun dah longgar segala urat sarat sendi yang tersimpul. tak mampu lagi aku nak cat walk sbb dah lolah sangat. aku kembali ke kereta dan ambik duit sikit nak beli sarapan kat gerai dekat situ. masa aku tengah kira duit, aku tengok kereta sebelah...dengan jelingan manja. ada seorang tua dalam lingkungan 60an kot sedang baca akhbar kat kerusi pemandu. u ol jgn heran pulak, kereta dia tak idup pun, lokasi adalah tempat parking di taman yang digunakan oleh public. kotlah korang salah paham ingat aku tengah maksudkan kereta tu tengah bergerak. so, xdelah heran mana pun kan? pakcik tu pakai cap korang nak tahu. begayo jugok, rambutnya putih hampir keseluruhannya, mukanya penuh kedut, dagunya...double chin, masih ralit membaca akhbar yang diletakkan di atas stereng. dalam hati aku, rajinnya pakcik ni, tapi mesti rajin lagi isterinya....(dia hanya hantar isterinya joging, tapi dia x joging..pada firasatku..heheh). aku pun sekadar berlalu meninggalkan pakcik tu meneruskan pembacaannya dan menuju ke gerai yang jual bekfes.

ini bukan pakcik yang aku maksudkan...
banyak gerai, aku beli la roti goreng, sayur dan surat khabar. agak2 dalam 15-20 minit jugak perjalanan aku pegi balik tuh. sampai di kereta, aku lihat pakcik pembaca surat khabar dalam kereta tadi masih dalam postur yang sama. tak bergerak langsung!!! aku dah panik. apa dah jadi?? aku pura baca paper di dalam tepi kereta juga dengan tujuan menskodeng pakcik tuh. seminit..dua minit...5 minit...masih tak bergerak. aku tamah panik dan mula la berfikir. dah meninggal ke pakcik nih? dalam drama slalu aku tengok orang tua sakit jantung meninggal dalam kereta sbb terkejut baca berita. kalau betul...apa aku kena buat?? aku terfikir2, mestilah aku kena jadi saksi sebagai orang pertama yg menemuinya, atau saksi dalam kes ni..arrrr,,,,mesti aku tegagap disoal polis nanti, lagi parah kalo aku pulak yg masuk berita (sebagai saksi, biasanya ada gambar kecil, paling koman pun ada nama dalam artikel berita nanti...)...tak mahuuu!!!!! bila tersedar begitu aku cepat terfikir "lebih baik aku balik je,,,buat2 tidak tahu..bila wife dia datang nanti, orang lain akan sedar lah". tapi fikiran kedua berkata "kalulah dia masih hidup, cuma pengsan..berdosanya kalau tak tolong, mana lah tahu dia masih boleh diselamatkan..." arghhhhhh...apa yang perlu aku buat nih?

Sementara tu aku fikir lagi..kesian pula rasanya. takpalah, aku tunggu lagi, kali ni aku betul2 duduk blkang kereta dengan sudut pandanganku betul2 tepat pada pakcik tu. beberapa minit kemudian, kulihat dia membelek surat khabar tu ke mukasurat baru. Adoyaiiiiii....pakcikkkkkkkkk. buat gempak je, masih bernafas rupanya. aku menarik nafas jugas....terasa tadi debaran aku menyebabkan umurku berkurang 2 tahun! pakcik, kenapa buat saya macam ni????? pakcik kenapa baca satu mukasurat pun ambik masa lama sangat............................???? pakcik mengeja ker??? ...walau jauh di sudut di sudut hati, aku bersyukur, pakcik masih mampu membelek ke mukasurat baru....yea yea  tak perlu ke balai polis! tak perlu jadi saksi!,...tenkiu pakcik!

No comments:

Post a Comment